הקצעת שורשים וטיפול שיננית

כל הטיפולים

הקצעת שורשים

אם תשאלו אנשים סביבכם האם הם סבלו במהלך חייהם מדלקת חניכיים, סביר להניח שרובם יענו בחיוב. למעשה, דלקת חניכיים נחשבת לאחת הבעיות הרפואיות הנפוצות ביותר בעולם המערבי. ברוב המקרים, היא לא טומנת בחובה סיכון או השפעות מרחיקות לכת על הבריאות – אך מנגד אסור להתעלם מנה כי היא גם עלולה להחמיר.

במקרים פשוטים, טיפול להסרת אבן שן אצל שיננית מוסמכת תוך שמירה מאומצת על היגיינת חלל הפה יכולים בהחלט להפחית את הדלקת ולהחזיר את מצב הפה לקדמותו. אם לא עושים זאת בזמן ומתעלמים מהבעיה, היא עלולה להתפתח, להחמיר ולהפוך כרונית. מצב כזה נקרא "מחלת חניכיים" והוא כבר הרבה יותר מסוכן לבריאות הדנטלית. במצב כזה, העצמות שתומכות בשיניים עלולות להיהרס, שורשי השן יכולים להיחשף והשיניים יהיו פגיעות ביותר – ובסכנת נשירה.

מהם הסימנים לדלקת חניכיים שמחייבת טיפול רפואי?

אם תרצו לשמור על השיניים שלכם גם עכשיו וגם בגיל מבוגר – חשוב לפתח קשב ומודעות לכל שינוי בבריאות הפה. כדי לעזור לכם, ריכזנו כמה נורות אזהרה שמראות שהגיע הזמן לבחינה מעמיקה של חלל הפה במרפאה. אם אתם מזהים רק חלק מהן אצלכם – חשוב שלא להתעלם ולפנות לטיפול:

• דימום מהחניכיים – בעת הצחצוח או בשאר היום

• ריח רע מהפה שלא חולף

• טעם מתכתי בפה

• נפיחות של החניכיים

• הופעת מרווחים בין השיניים המכונים "כיסי חניכיים"

• רגישות מוגברת לחום או לקור

• תנודות קלות או משמעותיות של השיניים

איך מטפלים בדלקות ובמחלות חניכיים חריפות?

כאשר טיפול השיננית כבר לא יכול לסייע לפתור לחלוטין את הבעיה ולנטרל את הסכנות שבתהליך הדלקתי, נמליץ על טיפול שנקרא הקצעת שורשים או גרידת חניכיים. הטיפול הזה מזכיר טיפול שיננית, אך הוא מעט מורכב ומעמיק יותר.

הקצעת שורשים: ככה זה עובד

טיפול הקצעת שורשים מבוצע ברוב המקרים תחת הרדמה מקומית. זאת בשונה מטיפול ניקוי אצל השיננית שמבוצע ברוב המקרים ללא שום הרדמה – או בעזרת חומר מאלחש שמורחים על השיניים לכל היותר.

משום שמדובר כאמור בטיפול מורכב יותר, בדרך כלל השיננית לא תבצע אותו בעצמה אלא תפנה אתכם לטיפול אצל פריודונט – מומחה לרפואת חניכיים. הטיפול בדרך כלל יחולק לארבעה מפגשים במרפאה – כדי לאפשר לרופא המטפל לנקות בכל פעם אזור אחד בחלל הפה. החלוקה הזאת עוזרת לנו להבטיח טיפול מעמיק והסרה יעילה של כל רקמות הדלקת כדי למנוע את חזרתה. לכן חשוב להיעזר בסבלנות ולשמור על אורך רוח במהלך התהליך הזה.

הקצעת שורשים

איך להיערך לטיפול הקצעת שורשים?

בייחוד אם אתם סובלים מדלקת חניכיים או מחלת חניכיים מתקדמת – חשוב שלא לחכות לטיפול במרפאת השיניים כדי להתחיל לדאוג לבריאות חלל הפה – ולעשות זאת כבר עכשיו. עשו כל מה שתוכלו כדי לשמור על פה נקי, היגייני ובריא יותר. הדרכים לעשות זאת כוללות כמובן צחצוח של השיניים עם מברשת שמתאימה לכם ולא תפגע עוד יותר בחניכיים, ניקוי יסודי בין השיניים אחרי הארוחות ושטיפת הפה לעתים תכופות.

ביום הטיפול כדאי לבצע עוד ניקיון יסודי של חלל הפה בעצמכם על מנת להקל על הרופא להשיג תוצאות מצוינות ולהבטיח את הצלחת הטיפול.

סיכונים? תופעות לוואי?

אז הבנו שטיפול הקצעת שורשים נחשב מורכב יותר מטיפול ניקוי אבן אצל שיננית, אך מבחינת סיכונים ותופעות לוואי הוא לא שונה ממנו בהרבה. ההליך נחשב די בטוח ולא מעמיד את המטופל בפני סיכונים משמעותיים שאמורים להניא אותו מקבלת הטיפול. ובכל מקרה – הטיפול עצמו הרבה פחות מסוכן מהזנחת הבעיה – שיכולה כאמור להוביל לאובדן השיניים ולהתפשטות נרחבת יותר של הדלקת.

הסיכונים שחשוב להכיר כוללים בעיקר תופעות של רגישות בשיניים בתגובה לקור או לחום. זאת מכיוון שלעיתים הטיפול גורם להתכווצות של החניכיים, אשר חושפת את שורשי השן. זכרו שגם אם התופעה הזאת מתפתחת, היא צפויה לפחות בהדרגה עם הזמן. אם זה לא קורה – חשוב לפנות לרופא השיניים ולשקול את המשך הטיפול.

רבים גם חוששים שהטיפול יטמון בחובו כאבים משמעותיים – אך זה בדרך כלל לא המצב. ההרדמה המקומית תבטיח שהמטופל לא ירגיש כאבים כלל – וכשההרדמה תתפוגג לא צפויים להופיע כאבים חריגים – אלא רק, אולי, אי נוחות זמנית שתחלוף כעבור יום או יומיים. אם בכל זאת אתם חשים כאבים משמעותיים בתום הטיפול – חשוב שלא להתעלם מהם ולעדכן את צוות המרפאה.

הקצעת שורשים: הנחיות ליום שאחרי

טיפול הקצעת שורשים הוא נדבך חשוב בדרך לחניכיים ושיניים בריאות יותר. עם זאת – אם נסמוך רק עליו כדי לשפר את בריאות הפה – אנחנו נהיה בבעיה. הטיפול הוא רק קצה הקרחון במלחמה בדלקת. מכאן והלאה האחריות תעבור לידיים שלכם – וככל שתקפידו לשמור על הפה שלכם נקי, היגייני ובריא – כך תגנו על החניכיים מנזק מתמשך ותשמרו על השיניים שלכם לעוד שנים ארוכות.

כדי לעשות זאת, חשוב מאוד קודם כל לסגל הרגלים בריאים לשמירה על השיניים. אנחנו במרפאה נסביר לכם איזו מברשת תעזור לכם לשמור על חלל הפה שלכם, כיצד לצחצח נכון את השיניים ובאילו חומרים נלווים תוכלו להשתמש כדי למנוע הופעה חוזרת של הדלקת. שימו לב להנחיות האלו ומלאו אותן בקפידה – כי רק כך תוכלו להימנע מלחזור לטיפול כזה בהמשך הדרך.

בנוסף, חשוב שתמשיכו להגיע לביקורות תכופות במרפאה – גם כדי לבצע ניקוי אצל השיננית אחת לכמה חודשים וגם כדי לעבור ביקורת של בריאות הפה אצל רופא שיניים מוסמך או מומחה למחלות חניכיים (פריודונט). אנחנו ממליצים להגיע לאבחון אחת לשנה לפחות, גם ובעיקר שאתם חושבים שאין שום בעיה בחלל הפה. רק כך נוכל לאתר מראש בעיות ולטפל בהן במידת הצורך כשהטיפול עדיין פשוט.