עקירת שן

לרוב בני האדם הבוגרים יש בחלל הפה 32 שיניים – וכל אחת מהן חיונית בדרכה לתפקוד השוטף שלנו. לכן, כאשר שן נפגעת מסיבה כלשהי – קודם כל נעשה הכול על מנת להציל אותה ולהימנע מעקירה. זאת מכיוון שברובם המוחלט של המקרים – התחזוקה של שן טבעית היא קלה וזולה הרבה יותר מתחזוקת כתרים.

עם זאת, לעיתים אין מנוס מעקירה של השן, אך לפני שעושים זאת – חשוב לבדוק אם אכן מיצינו את כל האפשרויות האחרות להצלתה. אם אכן נדרשת עקירה, חשוב להבין שמדובר בתהליך הרבה יותר פשוט והרבה פחות מפחיד משחלק מהאנשים מדמיינים. כדי להקל עליכם בתהליך ריכזנו את המידע שחשוב לדעת לפניו ואחריו:

מתי מבצעים עקירת שיניים?

עקירה תתבצע כאמור כאשר לא ניתן עוד להציל את השן. אם מדובר בשן שאינה שן בינה, זה יכול לקרות אם היא סובלת מעששת מתקדמת שלא ניתן להסיר, מחלת חניכיים חמורה שגורמת לתנודות של השן או לאובדן העצמות שתומכות בה, או בעיות מסוימות בשורש השן, כמו סדקים או פגמים שאינם ברי תיקון. ישנם גם מקרים שבהם מתפתחות סביב השן ציסטות שעלולות לסכן את הבריאות.

לגבי שינה בינה, ההסתכלות היא אחרת ובמקרים רבים דווקא נעדיף להסיר אותן, בייחוד כאשר הן מפריעות לצמיחה של שיניים אחרות, צומחות בצורה עקומה או גורמות לכאבים משמעותיים. בניגוד לשן רגילה, אין חשיבות מיוחדת לשן הבינה ולכן קל יותר להחליט לעקור אותה אם היא גורמת לאי נוחות.

האם יופיעו כאבים משמעותיים בזמן העקירה?

העקירה בדרך כלל מבוצעת תחת הרדמה מקומית, כך שהמטופל לא ירגיש כאבים במהלכה. לאחר כמה שעות, עם התפוגגות חומרי ההרדמה, עשויים להופיע כאבים מסוימים, אולם ברוב המקרים הם אינם משמעותיים וניתן להתגבר עליהם בקלות באמצעות משככי כאבים ללא מרשם רופא.

עקירת שיניים

תהליך העקירה: שלב אחר שלב

לפני העקירה בדרך כלל נבצע צילום CT כדי להעריך את מצב השן הנעקרת והשיניים, החניכיים והרקמות הסמוכות אליה. לאחר מכן תינתן זריקת הרדמה והרופא יסיר את השן באמצעות מלקחיים דנטליים סטריליים.

העקירה מתבצעת על ידי טלטול של השן כדי לשחרר אותה ביעילות מהשורש. לאחר מכן האזור ייתפר באמצעות תפרים שנספגים בעצמם לאחר תקופה מסוימת. משך הטיפול עצמו בדרך כלל אינו ארוך יותר מחצי שעה, אם כי לעיתים הוא יכול להתארך מסיבות לא צפויות.

החלמה מעקירה: למה לצפות בתום הטיפול?

אחרי העקירה בדרך כלל המטופל יישאר בהשגחה לזמן קצר. בשעות שאחרי הטיפול כדאי להימנע מאכילה או משתייה – לפחות עד שהתחושה תשוב לחלל הפה. ביום הטיפול ובזה שאחריו כדאי להימנע משתייה ואכילה של מאכלים או משקאות חמים או קרים מאוד.

חשוב לשים לב לכל שינוי במצב הבריאותי – לרבות נפיחות באזור הפה שמתגברת עם הזמן, חום גוף גבוה מהרגיל, דימום מסיבי או הפרשת מוגלה באזור הטיפול. בכל מקרה כזה יש לעדכן בהקדם את צוות המרפאה.