מתי עושים טיפול שורש?

טיפול שורש

אם תשאלו אנשים באופן אקראי מהו טיפול השיניים שהכי מפחיד אותם – כנראה שרובם יגידו לכם מיד את צמד המילים "טיפול שורש". למרות הבהלה הקולקטיבית מהטיפול הזה, במקרים רבים אנשים מגלים בסופו שהשד לא נורא כל כך ויותר מזה – ברובם המוחלט של המקרים הוא הרבה פחות כואב מאשר התעלמות מהבעיה שתביא להגברת הכאבים והחמרת מצב הבריאות הדנטלית.

מתי עושים טיפול שורש?

כדי להבין מתי צריך טיפול שורש – קודם כל חשוב להכיר את אחת הבעיות הנפוצות ביותר בבריאות חלל הפה – עששת. עששת נוצרת בתגובה לחומר שמפרישים חיידקים אשר ניזונים משאריות המזון שבפה של כל אחד מאיתנו.

כאשר לא מטפלים בה, העששת מתחילה להרוס את השן שלנו. היא מתחילה בשכבות החיצוניות והחזקות יותר – האימייל והדנטין, ולבסוף פוגעת גם במוך השן – שכבה עדינה ורכה יותר שמלאה בעצבים וכלי דם. רק לבסוף העששת מגיעה לשורשי השן – דבר אשר מלווה לא פעם בכאבים עוצמתיים שקשה להתעלם מהם.

במצב כזה, נדרש טיפול לשיקום הפה הכולל ניקוי עמוק של שורשי השן – ומכיוון שהם כידוע מסתתרים עמוק מתחת לשאר שכבות השן – נדרשת הסרה מסוימת של חלקים מהשן כדי להגיע לאזור הנגוע ולנקות אותו ביעילות. זהו צעד חיוני ביותר לפני שהשן כולה תיהרס ולא יהיה מנוס מלעקור אותה.

מה זה טיפול שורש?

טיפול שורש, כפי ששמו מרמז, הוא ניקוי עמוק של תעלות השורש בשיניים שלנו. השורש הוא החלק שמחבר בין השן ללסת והוא מלא בתאי עצב וכלי דם. במהלך הטיפול הרופא כאמור מנקה את רקמות העששת שמזיקות לשן ולאיברים הסמוכים אליה. זהו הליך שמחייב מיומנות ומקצועות ברמות גבוהות ביותר ולכן חשוב לוודא שמבצעים אותו אצל גורם מקצועי המנוסה בביצוע טיפולים מהסוג הזה.

איך עושים טיפול שורש והאם הוא כרוך בכאבים?

כפי שכבר הבנו, שורש השן הוא אזור רגיש ביותר בחלל הפה, המאופיין בפעילות עצבית משמעותית ובכלי דם שמעבירים חומרים חיוניים לתחזוקה השוטפת של השן. לכן, כל מגע בשורש השן יהיה כרוך בכאבים, אך חשוב להבין שהכאב של הטיפול הוא כאין וכאפס לעומת הכאב שנגרם כתוצאה מהתפשטות מסיבית של העששת בחלל הפה.

כדי למנוע את תחושת הכאב במהלך הטיפול, נעשה כמובן שימוש בהרדמה מקומית או בטשטוש. אם מפחדים מאוד מהטיפול, ניתן להשתמש בטכניקה של הרדמה ממוחשבת, שבה חומר ההרדמה מפוזר בצורה אוטומטית ולא ידנית. בדרך זו, הפיזור הוא איטי הרבה יותר והמטופל לא מרגיש כאב במהלכו. כך ההרדמה אמנם תהיה ארוכה יותר, אך התחושה עצמה תהיה נוחה הרבה יותר.

במקרים של פחד קיצוני מטיפולי שיניים או בטיפול בילדים או באנשים עם מוגבלויות ניתן יהיה לשקול גם טיפול בהרדמה מלאה – אם כי הדבר לא מומלץ ונעדיף להימנע משיטה זו במידת האפשר.

כמה זמן נמשך טיפול שורש?

קשה להעריך מראש כמה זמן אורך הטיפול מכיוון שהנתון הזה משתנה מאוד בהתאם לצורך הייחודי של כל מטופל. עם זאת, בדרך כלל הטיפול לא אורך יותר משעה. חשוב להדגיש כי לעיתים יהיה צורך לפצל את הטיפול לכמה מפגשים על מנת לבצע אותו כמו שצריך. אולם זה המקום גם להרגיע ולומר שבמקרה כזה – הטיפולים הבאים יהיו קצרים ופשוטים הרבה יותר.

ד"ר אוקרוגין קוסטנטין רופא שיניים

מהלך הטיפול: שלב אחר שלב

בטיפול שורש הרופא יידרש להסיר חלק קטן מכותרת השן כדי לקבל גישה לחלקים הפנימיים שבה ולנקות אותם. במהלך הטיפול הוא ישתמש בטבעת ייעודית כדי לבודד את אזור הטיפול, על מנת להימנע מפגיעה בשיניים סמוכות או בחניכיים באזור.

בשלב השני הרופא יסיר בעדינות את רקמות העששת מתעלות השורש השן. לצורך כך עומדים בפני הצוותים הרפואיים אמצעים עדינים ודקיקים שמאפשרים ניקוי יסודי של העששת שכאמור מסכנת את בריאות השן.

לאחר שהניקוי יושלם, הרופא יידרש כמובן למלא את החלק בשן שהוסר בתחילת הטיפול. לצורך כך הוא ישתמש בתור התחלה בכתר זמני – ורק לאחר תקופה מסוימת המטופל יחזור למרפאה כדי להתקין כתר קבוע. חשוב להבין שהכתר הזמני יעניק לשן מראה רגיל והצופים מהצד לא יוכלו להבחין בשינוי.

סיכונים בטיפולי שורש שחשוב להכיר

במהלך טיפול שורש, כמו בהרבה טיפולים אחרים, קיים סיכון כלשהו לזיהום כתוצאה מחדירה של חיידקים לאזורים פנימיים בחלל הפה. כדי להפחית את הסיכון הזה ייתכן שתידרשו ליטול אנטיביוטיקה למשך כמה ימים. הטיפול כרוך בסיכון מסוים לפגיעה עצבית בחלל הפה או לדליפה של חומר החיטוי. עם זאת, מדובר בסיכון זניח שאינו נחשב משמעותי.

איך מרגישה ההתאוששות מהטיפול?

אחרי טיפול שורש ייתכן שהאזור שבו הוא בוצע יהיה נפוח, אדום ומגורה. עם התפוגגות חומרי ההרדמה עשויים להופיע גם כאבים מקומיים או תחושת אי נוחות. במקרה כזה אפשר להיעזר במשככי כאבים שניתנים ללא מרשם רופא וחשוב להימנע מאכילה של מזונות קשים, חמים או קרים מאוד.

בתום הטיפול הרופא יספק הנחיות מדויקות לזמן ההתאוששות וההחלמה. חשוב להקשיב היטב להנחיות האלו ולמלא אותן באדיקות. יש לשים לב לכל שינוי בחלל הפה, עלייה בחום הגוף או התנפחות משמעותית של אזור הטיפול. בכל מקרה כזה יש לעדכן בהקדם את צוות המרפאה.

חשוב גם לזכור להגיע לביקורות שנקבעו מראש ולהשקיע יותר מהרגיל בשמירה על בריאות הפה באמצעות צחצוח נכון של השיניים והחניכיים, חיטוי הפה באמצעות שטיפות מתאימות וניקוי האזורים שבין השיניים לעיתים תכופות.

חשוב לזכור שככל שנצליח לשמור על בריאות הפה בצורה מדויקת ונכונה יותר – כך נוכל להימנע מהופעת בעיות נוספות בשיניים ובחניכיים בהמשך הדרך ונבטיח שלא נזדקק לעוד טיפול שורש מורכב.

מרפאת השיניים מג'יק טאץ

אנו במרפאת מג'יק טאץ מאפשרים לקהל המטופלים לקבל את הפתרונות הרפואיים המתקדמים ביותר תחת קורת גג אחת, החל בסתימה ועקירות ועד השתלות שיניים ושיקום מלא של הפה.